WaardenVol Werken

Van ‘waarden’loos naar WaardenVol werken

De kernwaarden van je organisatie zijn prachtig, er is vaak lang over nagedacht. Maar als je medewerkers ze niet kennen en voelen, zijn ze eigenlijk waardeloos. Jammer want ze kunnen zo’n stevige fundering zijn van je dienstverlening. Ik zie heel vaak dat medewerkers geen idee hebben wat de kernwaarden zijn. Laat staan dat ze deze toepassen in hun werk. Een gemiste kans. Naast dat het voor de uitstraling van je organisatie goed is, kunnen waarden ook enorm helpen om de samenwerking binnen teams te verbeteren.

 

Ik begeleid regelmatig teams in zorginstellingen vanuit het WaardenVol Werken. Dat vind ik een van de leukste dingen. Want ook teams waar veel problemen zijn, boeken snel resultaat.

 

Deze week had ik een sessie met een team in een verpleeghuis. Het team bestond uit verschillende mensen: verzorgenden, helpenden, huiskamer- en activiteitenbegeleiders en de teamleider. Na de introductie om het ijs te breken en waarin iedereen elkaar eens van een andere kant leerde kennen, gingen we aan de slag met de eerste kernwaarde: “persoonlijke aandacht”. Persoonlijke aandacht is een belangrijke waarde voor de bewoner en zeker ook tussen medewerkers onderling. We begonnen met het laatste.

Ik voel me hier niet veilig

Op de vraag: wat versta je eronder, kwam van alles voorbij. Wat er nu goed gaat aan persoonlijke aandacht: van goedemorgen zeggen en elkaar aankijken, tot elkaar vragen kunnen stellen en écht luisteren naar het antwoord. En niet onbelangrijk: een werkoverdracht doen met aandacht. Toen we bespraken wat er beter kan, kwam het direct op: niet meer snauwen naar elkaar, luister naar het antwoord als je iemand iets hebt gevraagd. Tot iemand zo dapper was om te zeggen: ‘Ik voel me hier niet welkom, ik voel me niet veilig.’ Ze kreeg bijval van een aantal collega’s. Anderen schrokken zich rot. Zij waren zich daar helemaal niet van bewust. De werkdruk is hoog en iedereen werkt langs elkaar heen.

 

We hebben besproken wat ze zelf kunnen veranderen om meer ruimte te maken om elkaar persoonlijke aandacht te geven. En dat bleek goed te doen. Zo starten ze morgen meteen met een moment midden op de dag om elkaar even te ontmoeten, los van de hectiek en aan het eind van de dag sluiten ze samen af. Binnenkort beginnen ze ’s ochtends een half uurtje eerder om niet in de ren stand te hoeven beginnen. Zo kunnen ze met aandacht voor elkaar alles rondom de bewoners goed overdragen en de rapportages lezen.

 

We rondden de bijeenkomst af met een oefening waarbij iedereen complimenten van elkaar ontving op een post-it. Je zag mensen verlegen en blij worden wanneer ze deze complimenten lazen. Dit was de allereerste keer dat dit team op deze manier met elkaar aan de slag is gegaan. De volgende keer staat persoonlijke aandacht voor de bewoner centraal. Zij kijken ernaar uit, ik ook!