Team van de Dienst

Team van de Dienst. Samen leven in de ouderenzorg.

Het is de vraag of je nog kan werken zoals dat vroeger ging in vaste teams, met collega’s die elkaar, de organisatie en de zorgvragers kennen. Het antwoord is in veel zorginstellingen: nee. Toch wil iedereen graag goede zorg blijven leveren. Het is belangrijk om met elkaar te zoeken naar alternatieven voor het ‘vaste team’ zodat dat medewerkers plezier houden of weer plezier krijgen in hun werk. Iedereen wil dat zorgvragers zo goed mogelijk persoonlijke zorg ontvangen. PPP-zorg ontwikkelde met locatie Delfshaven van Laurens het Team van de Dienst concept. Iedereen, zorgontvangers, naasten en vrijwilligers, speelt hierin een actieve rol.

Team van de Dienst kent zeven pijlers

1. Team van de Dienst is met iedereen 
Alle disciplines en actoren worden betrokken. Zorg is een 24-uurs bedrijf en het team van elke dienst is bepalend voor woon-, werk en leefplezier. Elke dienst is een uitdaging die door het hele team, bestaande uit zorgontvangers zelf, verzorgend en verplegend personeel, helpenden, gastvrouwen, leerlingen, behandelaren, activiteitenbegeleiding, naasten, vrijwilligers en schoonmakers, gedaan wordt. Deze totale groep vormt het Team van de Dienst. 
2. Het fundament 
Het gezamenlijk bepalen en vormgeven van het fundament van de afdeling. In andere woorden, wat is de bedoeling van onze afdeling en wat zijn onze spelregels. Met elkaar gaan we op zoek gaan naar wat nodig is om, ook als je elkaar nog niet kent, goed samen te werken tijdens de dienst
3. Teammomenten 
Er zijn drie teammomenten per dag- en avonddienst. Tijdens deze momenten is aandacht voor elk lid van dat Team van die Dienst, de taken die gedaan moeten worden en de onderlinge samenwerking. Dit geldt van schoonmaker en stagiaire tot psycholoog of arts. De teammomenten worden begeleid door hiertoe getrainde medewerkers uit het multidisciplinaire team zelf. 
4. Zorgbehoefte 
In één oogopslag ziet het team de zorgbehoefte van de zorgontvanger, middels een collage op de (huis)kamer en zorgiconen. Zo kunnen invalkrachten en stagiaires gerichte zorg verlenen.
5. Micro experimenten
Tijdens de teammomenten komen verbetersuggesties naar voren, deze worden direct in de vorm van micro experimenten ingevoerd. Hierdoor ontstaat steeds meer eigenaarschap binnen het team. 
6. Vieren 
Na de startsessie voor het maken van het fundament wordt twee keer per jaar een dialoogsessie georganiseerd met alle betrokkenen om te vieren wat is bereikt en te bespreken hoe het gaat en wat nog nodig is ter verbetering. 
7. Intervisie voor de begeleiders van de teammomenten.

Enkele resultaten van dit traject:

In totaal zijn 12 medewerkers (behandelaren, zorgmedewerkers en kwaliteitsverpleegkundige) getraind als begeleider van de teammomenten binnen één afdeling. De training bestond uit drie leerbijeenkomsten van twee uur. Hierin leerden zij over de principes van Team van de Dienst, ze oefenden met het begeleiden van zo’n teammoment en leerden ze lastige dingen bespreekbaar te maken.

De bezetting per dag en per dienst blijkt bij deze teammomenten heel wisselend, mede door uitval bij ziekte, vakanties, scholingen en besprekingen. Wíe er die dag ook is, het team komt toch altijd op deze momenten bij elkaar. En dát is de kracht van het concept.

Uitzendkrachten en stagiaires voelen zich welkom, krijgen aandacht en uitleg. De schoonmaakster voelt zich na jaren voor het eerst onderdeel van het team. De welzijnsmedewerker is bereid zorgtaken op zich te nemen en snapt beter wat de zorgmedewerkers doen. Zorgmedewerkers weten elkaar makkelijker te vinden voor overleg en voor het overnemen van taken. Behandelaren en zorgmedewerkers krijgen over en weer meer begrip voor elkaar. Bewoners en naasten hebben meer begrip voor de zorg en dragen waar ze kunnen en willen, hun steentje bij. De eerste placemats met informatie over het leven van de bewoners zijn klaar.

Nieuwe medewerkers worden aan het begin van hun eerste dienst op de hoogte gebracht van hun taken en de werkwijze. Daarbij mogen ze een talentenkaart invullen waarmee ze ook persoonlijke aandacht krijgen. Om mensen op ideeën te brengen gebruiken we de talentkaarten die er al zijn. Dit helpt, want ook de al bekende talenten komen dan nog een keer naar voren. Talenten kunnen van alles zijn, van graag kasten opruimen tot afdeling gezellig maken, van sondevoeding aansluiten tot decubitusspecialist.

Wat levert deze manier van werken op

Alle leden van het Team van de Dienst krijgen het gevoel bij een dienst: “We gaan deze klus met elkaar klaren voor onze bewoners!”. Mensen ervaren dat ze er als persoon toe doen. Dat verhoogt hun betrokkenheid en daarmee de kwaliteit van zorg. Door de top- en leermomenten van de dag op post-its vast te leggen, genieten ook de mensen van de andere diensten mee.

Hoe schakel je om van zorgteams naar Team van de Dienst

Ons motto als PPP-Zorg is “Voordoen, meedoen, zelf doen”. We rollen het uit bij één of twee teams, terwijl er mensen meelopen uit de organisatie om uiteindelijk het stokje over te gaan nemen. Daarna kan de organisatie zelf het concept verder uitrollen.

Interesse over wat PPP-zorg voor u kan betekenen?
Neem gerust contact met ons op.