Netwerkbijeenkomst Máxima Medisch Centrum


Op 23 november 2017 heeft Máxima Medisch Centrum een interne netwerkbijeenkomst georganiseerd om de ingeslagen weg van kort cyclisch verbeteren te vervolgen. Verschillende verpleegafdelingen en poliklinieken die met PPP werken waren aanwezig.

Wij van PPP-zorg mochten, als coaches, ook aanwezig zijn bij deze bijeenkomst en een steentje bijdragen binnen het programma. Het is een gezellige, inspirerende en gevarieerde middag geworden waar zeker nieuwe dynamiek is gecreëerd.

Esther en Marion hebben als interne PPP-coaches de quick wins gedeeld die bij verschillende afdelingen zijn behaald, de successen zijn gevierd. Daarnaast waren er sessies waar verschillende afdelingen aan elkaar hun ervaringen met PPP verteld hebben. Mooi om te zien dat delen van ervaringen zo’n boost geeft voor zowel de groep die vertelt als de groep die ontvangt.

Een mooi voorbeeld van behaalde successen willen we jullie niet onthouden. Met behulp van PPP heeft de keuken van Máxima Medisch Centrum de ervaringen met de maaltijden opgehaald bij oncologiepatiënten die een chemokuur ondergingen. Op basis van deze ervaringen is voor de oncologiepatiënten een heel nieuw maaltijdenconcept ontwikkeld. Het aanbod is veranderd van 3 ‘grote’ maaltijdmomenten naar 7 kleine ‘snackmomenten’. Het menu ondersteunt daarnaast in het optimaliseren van de opname van de chemo in het lichaam. Tijdens de netwerkbijeenkomst mochten we genieten van een overheerlijke proeverij van deze speciaal ontwikkelde hapjes, zoals wraps, minisalades en smoothies.

Vanuit PPP-zorg heeft Maureen enkele ervaringen vanuit Westfries Gasthuis gedeeld. Hoe kan PPP als roer van het schip dienen om de juiste koers te kunnen varen. Om de hoger liggende doelen van het ziekenhuis te kunnen behalen? En hoe hou je de medewerkers enthousiast?

Tot slot gingen we in drie subgroepen uiteen om met elkaar na te denken over de vraag “Wat heb je als team nodig om de voortgang van het proces rondom PPP en het continu verbeteren goed te kunnen borgen?” De top 3 die hieruit naar voren kwam was:
1. het team: draagkracht, enthousiasme (moodmakers) en goede aanspreekcultuur;
2. tijd: taakdagen/-uren, evaluatiemomenten met het team;
3. activiteitenplanning: plan van aanpak, structuur om te borgen.

Kortom een mooie bijeenkomst waarin volop werd uitgewisseld over wat er nu echt nodig is om verandering op je eigen afdeling waar te maken vooral ook hoe dat resulteert in blije en super tevreden patiënten

Onze complimenten aan Esther en Marion, de interne coaches van Máxima Medisch Centrum. Top georganiseerd en een kroon op jullie werk afgelopen twee jaar. We zijn benieuwd waar jullie de volgende lat neer leggen en kijken ernaar uit om dit proces samen met jullie te doorlopen.

Annieke, Mildred en Maureen
PPP-coaches